lördag 30 oktober 2010

Dag 2 (del 2) Stadstur i Kraków

Efter lunchen åkte vi vidare för en rundtur i Kraków. Vår svensktalande guide, Justina, guidade oss genom Judiska ghettot och förbi Oskar Schindlers fabrik. Hon var väl påläst och berättade detaljrikt om hur det var att leva i Krakow under andra världskriget. Efter ca en timmes busstur, fortsatte rundturen till fots. Under 1 ½ timme promenerade vi på Krakóws gator, in i gränder och historiska kvarter, allt under Justinas guidning.


Avslutningsvis tog vi oss till Stora torget mitt i Kraków. Detta stora vackra torg med klädeshallen i mitten, som var en viktig handelsbyggnad på 1500-talet, och med den vackra Mariakyrkan. Här fick eleverna ca 1½ timmes fri tid till att utforska staden på egen hand.


 Jag och mina kollegor var sugna på fika så vi gick till ett café som Justina rekommenderade oss. "Camelot" hette det och det var verkligen ett mysigt café. Det hade tydligen fått någon utmärkelse i New York Times men jag minns inte vilken.

Eftersom det var rätt så kallt så satt vi inomhus men jag kunde inte undgå att se vilken charmig bakgård som tillhörde "Camelot". Hoppas att jag någon gång besöker staden på vårkanten när det är lite varmare så att jag får chansen att  sitta där med en kaffe och njuta. :)
För att komma tillbaka till hotellet åkte vi alla spårvagn. Det var första gången för många. Några var oroliga för att hoppa av vid fel hållplats men vi försäkrade dem om att vi skulle se till att alla kom rätt. :) När det var dags att hoppa av var jag så taggad på att få av alla i tid (Kraków i rusningstrafik, massor utav folk) så jag tog tag i en ung polack och försökte dra av honom också. Trodde att det var en utav våra elever! Som tur var log han bara och pjärnade emot. :) Jag ursäktade mig snabbt innan jag var tvungen att hoppa av. Framme vid hotellet var det snart dags för middag och efter det underhöll vi oss på hotellet tills det var läggdags. Det väntade en dag imorgon också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar